Le Boudoir de Marie-Antoinette

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 les robes à panier de Marie-Antoinette

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pimprenelle

pimprenelle

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MessageSujet: Re: les robes à panier de Marie-Antoinette   les robes à panier de Marie-Antoinette - Page 5 Icon_minitimeDim 20 Déc - 13:11

Invité a écrit:
Cette robe attribuée à Rose Bertin m'a fortement intriguée. Il semblerait qu'elle ait été remaniée au XIXème siècle. Affaire à suivre...

Voici une information qui corrobore cette impression... Wink

... the famous “Marie-Antoinette” dress from the Royal Ontario Museum in Toronto (below) all the more striking. Here the skirt was altered to fit a round 19th century crinoline, and the plain ivory silk of the bodice does not match the exquisite embroidery work of the skirt and train. It should be noted that the Toronto gown was simply presented as “attributed to Rose Bertin” without any mention of prior ownership by Marie-Antoinette. I can only assume that such claim was not established to the satisfaction of the show’s curators.


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http://blog.catherinedelors.com/18th-century-court-costume-and-marie-antoinette/

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rien que la mort peut me faire cesser de vous aimer
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madame antoine

madame antoine

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MessageSujet: Re: les robes à panier de Marie-Antoinette   les robes à panier de Marie-Antoinette - Page 5 Icon_minitimeMar 1 Mar - 8:00

Bonjour,

Voici une autre Page dévolue à cette Robe qui est considérée comme l'un des premiers exemples de Créations de Haute Couture subsistant.
http://myfrugallady.com/2015/09/21/marie-antoinettes-gown-royal-ontario-museum/

The official description of the gown via the Royal Ontario Museum describes it as a “formal court dress comprise(d) a fitted bodice with attached train and matching petticoat of silk satin made in the fashionable style of the 1780s. It demonstrates the height of the 18th century professional embroiders’ art as seen in the lavish, artistic design which combines plant and flower, peacock and pheasant feather motifs on pale blue, pink and ivory satin appliquéd swags of ribbon and bows. Further embellished with spangles, glass stones, pleated metallic strips and two types of metallic thread made from thin metal coil wrapped over a silk core, this is one of the few dresses attributed to Marie-Antoinette and her dressmaker, Marie-Jeanne “Rose” Bertin, that survive; often identified as the first couturière, Rose Bertin was Marie-Antoinette’s favoured marchande de modes. The dress was acquired in 1925 by the Museum’s first director, Charles Trick Currelly from Mary Christie, a London antiques dealer.”

A la suite nous avons une explication des modifications qui furent apportées au XIXème siècle.

Bien à vous

madame antoine

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Plus rien ne peut plus me faire de mal à présent (Marie-Antoinette)
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