Le Boudoir de Marie-Antoinette

Prenons une tasse de thé dans les jardins du Petit Trianon

AccueilAccueil  PortailPortail  RechercherRechercher  Dernières imagesDernières images  S'enregistrerS'enregistrer  Connexion  
-50%
Le deal à ne pas rater :
Friteuse sans huile – PHILIPS – Airfryer HD9200/90 Série 3000
54.99 € 109.99 €
Voir le deal

Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser

5 participants
Aller à la page : Précédent  1, 2, 3, 4, 5
AuteurMessage
pimprenelle

pimprenelle

Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Empty
MessageSujet: Re: Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser    Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Icon_minitimeSam 29 Mar - 0:28

Présentation sur le site de l'auteur, avec commentaires tirés des médias:

Marie Antoinette
Red divider
Marie Antoinette’s dramatic life-story continues to arouse mixed emotions. To many people, she is still ‘la reine méchante’, whose extravagance and frivolity helped to bring down the French monarchy; her indifference to popular suffering epitomised by the (apocryphal) words: ‘let them eat cake’.

Others are equally passionate in her defence: to them, she is a victim of misogyny. Antonia Fraser examines her influence over the king, Louis XVI, the accusations and sexual slurs made against her, her patronage of the arts which enhanced French cultural life, her imprisonment, the death threats made against her, rumours of lesbian affairs, her trial (during which her young son was forced to testify to sexual abuse by his mother) and her eventual execution by guillotine in 1793.

The major movie about the legendary French queen, directed by Sofia Coppola, is based on this Sunday Times bestselling book.
Critical Acclaim
Red divider
‘Fraser is at her best here, lucid, authoritative and compassionate’
Miranda Seymour, Sunday Times

‘This sparkling new biography . . . Antonia Fraser writes beautifully, with impressively shrewd judgement . . . This is a fine book and a very good read’
Desmond Seward, Daily Mail

‘A hugely well-researched work . . . Marie Antoinette is a heroic, and tragic, exercise in identification’
Andy Martin, Daily Telegraph

‘In Marie Antoinette, Fraser’s superb gifts of narrative, characterisation and eye for salient detail are deployed to greater effect than ever before’
Mark Bostridge, Independent on Sunday

‘Fraser sets out to rescue Marie Antoinette from the shadow of the guillotine, and she does this with resounding success’
Ruth Scurr, The Times

‘She has written a fine biography . . . A fine and rewarding book’
Douglas Johnson, Spectator

‘It would be a stern republican indeed who could finish this life unmoved – and an inert reader who could remain unstirred by the vivid portrait Fraser paints of an age of turmoil’
Michael Kerrigan, Scotsman

‘A superbly researched book which will clearly become the definitive work on the ill-fated queen’
Margot Lawrence, Catholic Herald

‘Engrossing . . . With this excellent book, Fraser has done something to counteract 200 years of vilification – she has made the doomed Queen human’
Anna Carey, Sunday Tribune

‘This beautifully paced, impeccably written biography is destined to generate the same success as Antonia Fraser’s previous work. Don’t miss it’
Andrea Stuart, Independent

‘An authoritative, sympathetic and beautifully written life of the much maligned queen’
Charles Osborne, Sunday Telegraph

‘She has once more demonstrated her particular distinction as a trenchant and scrupulous biographer of doomed royals . . . 429 pages of tested evidence, assembled with such eloquent intensity the effect is that rare thing: an authoritative history both critical and heart-wrenchingly human’
Anne Simpson, Glasgow Herald

‘Antonia Fraser has written an account of Marie Antoinette’s life which is sensitive and sympathetic’
Robert Gildea, Times Literary Supplement

‘By filling out her story with a wealth of sociological detail, Fraser offers a picture of the queen made interesting, even sympathetic, because set in context’
Michèle Roberts, New Statesman

‘This extraordinarily well-informed account of her life and times will provide much food for thought on the subject’
Jeananne Crowley, Independent on Sunday

‘A riveting and honest account of her life as an ill-educated girl who rises to become a magnificent and courageous woman’
Woman’s Journal

pimprenelle

MessageSujet: Re: Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser    Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Icon_minitimeSam 3 Jan - 18:14

Un avis d'internaute:

It’s weird reading biographies. There can be no great surprises, really; you do already know the ending after all. And in the case of Marie Antoinette, I know the outlines of her life so well that I was curious to see how Fraser shaped the events, rather than finding them out – especially of the last half of her life. I knew very little of her childhood and in fact did not realise that she was the youngest daughter of the Austrian Empress, which does add a particular shade to her upbringing.

Overall I really enjoyed Fraser’s style, although the use of ellipses in a historical work is a bit weird. But she’s eminently readable; having the endnotes at the back of the book helps that, although it does also mean I didn’t look at any of them (none of them were discursive so I didn’t miss much). There were enough endnotes that I felt like I was reading a well-researched book, which I presume is accurate rather than being wishful thinking!

Of the content, the one rather odd note for me was that Fraser accepts as highly likely the idea that Marie Antoinette did have an affair with Count Axel Fersen, Swedish soldier and general lover of women who did spend time at the court and indeed helped to arrange the escape that ended so disastrously at Varennes. I didn’t feel that Fraser offered enough evidence to make their liaison quite as certain as she suggested. Other than that, Fraser is quite sympathetic towards the Archduchess/Dauphine/Queen – and I have no problem with that. Fraser shows the many difficulties that Marie Antoinette faced throughout her life ( for instance, more than seven years of marriage before consummation brings problems on a whole range of levels when you’re meant to produce the heir), and does so with an eye for detail and, yes, with sympathy. That’s not to say that she shadows the problems that Marie Antoinette brought on herself, and those she did little or nothing to minimise; they too are investigated, sympathetically but rigorously, honestly, as a thorough biographer ought.

Overall this is a really great biography, and reminds me that yes I really do enjoy reading history like this and maybe I should read some more. I believe that it would be quite accessible to those with little knowledge of the revolutionary period; it’s instructive of the way women were used politically in European aristocratic and royal circles for centuries, and reflects on the sorts of propaganda that is still used around powerful women today.

http://randomalex.net/2015/01/03/marie-antoinette-a-biography/

En gros, je suis bien d'accord avec ça, et l'esprit empathique est aussi ce qu'il me reste le plus de cette biographie. J'ajouterai cependant le fait que, pour nous, lecteurs de culture française, l'apport de Lady Fraser dépoussière le vieux débat sur l'Autrichienne versus la Révolution. Wink

Malheureusement, ce point de vue neuf devient un handicap lorsqu'il s'agit des usages curiaux propres à Versailles, que Lady Fraser méconnaît pour les confondre avec les coutumes anglaises. Cool

The Collector

MessageSujet: Re: Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser    Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Icon_minitimeMar 20 Sep - 21:41

Une petite jeune fille enchantée de sa lecture Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 914132
pourtant les bios c'était pas son truc Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 194575

Les biographies m'ont toujours fait peur. Lire pendant plusieurs centaines de pages des mots qui ne relevaient pas de la fiction mais bien de la réalité ont de quoi en rebuter certains, et je n'en fais pas exception. Mais après tout, les peurs ne sont-elles pas là seulement pour pouvoir être surmontées et nous démontrer que nous sommes capables de bien plus que les simples limites que nous nous imposons ? C'est dans cette optique que je me suis lancée dans la lecture de la biographie de Marie-Antoinette d'Antonia Fraser, personnage historique fascinant qui a toujours eu l'audace d'éveiller ma curiosité.

Pour une première lecture de biographie, je peux vous assurer que ce ne sera pas la dernière. J'ai adoré ce livre, du début à la fin. Découvrir la vie de Marie-Antoinette, personnage réel et historique a été pour moi une incroyable expérience. Tous les événements qui étaient évoqués dans ce livre n'avaient de cesse de s'entrechoquer en moi avec cette petite comptine qui ne cessait de tambouriner dans mon esprit "Ceci s'est vraiment passé".

Tout d'abord, je dois dire que le livre en lui-même est très bien pensé. Il est accompagné d'une carte de l'Europe de l'époque mais également et surtout, d'un arbre généalogique simplifié. Le Graal lorsqu'il s'agit d'une biographie et que comme moi, vous vous mélangez les pinceaux avec tous ces noms et ces différentes familles. La biographie met en évidence les deux grandes différentes parties de la vie de Marie-Antoinette : son enfance et adolescence placées sous le signe de l’insouciance, de la découverte et du bonheur humain et matériel et la seconde partie, beaucoup plus sombre et terrifiante qui met en avant la déchéance de la monarchie et le destin de cette reine que nous connaissons tous : la guillotine. Ces deux parties sont ponctuées de descriptions absolument fabuleuses qui nous donnent à voir un château de Versailles majestueux mais aussi des costumes et mobiliers d'époques typiques. En lisant cette biographie j'ai parfois eu des paillettes plein les yeux pour tout doucement retomber dans l'horreur du destin de Marie-Antoinette : contraste garanti.

Une des choses que j'ai le plus aimée est la façon dont l'auteur met en avant le côté humain de Marie-Antoinette : avec ses défauts, certes, mais également ses qualités. Car oui, quand on nous parle de cette reine dans le milieu scolaire c'est souvent de manière très succincte et assez négative : reine dépensière et égoïste qui se goinfrait de pâtisseries alors que le peuple criait famine. Cette description est, nous devons bien l'admettre, quelque peu restrictive. Tout être humain a ses qualités et ses défauts et Marie-Antoinette ne fait pas exception. Je ne prends pas la "défense" de Marie-Antoinette (cela me serait assez difficile étant donné que je ne l'ai pas connue) mais il est indéniable qu'une grande partie de sa vie et de ses traits de caractères ont été oubliés avec le temps. Cette biographie permet d'y remédier et de nous présenter cette reine de France qui, arrachée à son pays natal dès son adolescence fera tout pour sauver sa famille de la grande révolution et finira par y laisser la vie. J'ai tout de même eu parfois l'impression que l'auteur se laissait "emporter" et laissait place dans son livre à une part de plaidoyer en faveur de Marie-Antoinette, même si je pense qu'il est assez difficile d'adopter un ton neutre tout au long d'une biographie : ceci ne m'a pas pour autant pas dérangée.

Ainsi, cette lecture a été pour moi à la fois agréable et enrichissante. A toutes les personnes qui pourraient se montrer intéressées, foncez, vous ne le regrettez pas ! C'est avec plaisir et curiosité que je lirai d'autres biographies de ce personnage historique dont la vie est, de mon point de vue, très intéressante.

http://www.hellocoton.fr/to/1umzk#http://talememoreblog.blogspot.com/2016/09/marie-antoinette-dantonia-fraser-ma.html

Ca c'est de l'enthousiasme Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 914132

decadenzia

MessageSujet: Re: Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser    Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Icon_minitimeMer 21 Sep - 10:49

Je surkiffe cette bio Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 914132 Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 914132
C'est Marie-Antoinette à donf ! Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 914132

le beau lauzun

MessageSujet: Re: Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser    Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Icon_minitimeMar 22 Mai - 13:24

Bonne biographie, à lire en langue originale. Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 914132
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé

MessageSujet: Re: Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser    Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser  - Page 5 Icon_minitime

Revenir en haut Aller en bas

Biographie de Marie-Antoinette par Antonia Fraser
Page 5 sur 5Aller à la page : Précédent  1, 2, 3, 4, 5